Dogodio se još jedan Prajd, ponovo bez nasilja, ponovo mirno i veselo. Toliko veselo da su učesnici i transparente zaboravili kod kuće. Očigledno je, uprkos ovaj put jasno definisanim političkim zahtevima, pobedio stav da Prajd treba da bude dobra žurka, „kao na zapadu“. Ipak problemi zajednice nisu toliko krupni i Srbija trenutno ima važnije brige, neko negde reče.
Na kontra-proteste, svetu vodicu i ostalo već smo navikli. I sve je to umalo zaličilo na jedan dobar pinkwashing po sistemu „zasviraj i za pojas zadeni“ kad iskoči ovogodišnja kraljica Prajda Dita von Bil, pa zaigra i pojas zadenu na šipku i u sekundi nas sve podseti koliko se homofoba pritajilo i samo čekalo prigodan trenutak da „argumentovano“ ispolje svoju homofobiju, maskiranu u očuvanje tradicionalnih vrednosti od skrnavljenja. Otvoreni homofobi su barem bili iskreni, šerovali su besomučno i Ditu i fejk-njuz sliku iz Grčke i argumentovali narodu „šta smo to dozvolili u ovoj našoj napaćenoj zemlji“. Pozivali su već standardno na linč, nasilje i strašni sud. Oni drugi koji su isplivali su ipak daleko strašniji. To su oni što „nemaju ništa protiv ALI“ i oni koji su „do danas podržavali LGBT populaciju“, ali eto tako preko noći jedna narodna nošnja na trans* osobi im je toliko povredila osećanja da zajednica podršku od njih videti neće. Oni su shvatili da Prajd zapravo počiva na principu kuvane žabe – sve počinje pristojno, pa onda biva sve nakaradnije dok se, pretpostavljam, ne završi seksom na kamionima kao što nedavno reče gospodin Aleksandar Vuksanović u „Ćirilići“, koji tvrdi da je to gledao u Cirihu. Znate šta, dragi politički koketni kvazi liberali – zadržite svoju podršku, nikome nije potrebna.
Elem, šta je ovde ključni problem. Dita je obukla narodnu nošnju, čime je izvrgla ruglu tradicionalnu Srbiju. Dita želi, tumačili su, da ismeva seljake i prost narod koji ne razume moderno društvo i Evropu i koji se protivi pravima LGBT populacije. Istina je zapravo bila sušta suprotnost tome. Govoreći o tradicionalnim vrednostima, sama Dita je govorila da je tradicionalna vrednost zapravo ljubav: „Ljubav je ono što je tradicionalna vrednost, a ne nasilje i mržnja – to želim da poručim mojim autfitom. Jako sam ponosna na vas i na sebe“ reče Dita, prenesoše svi mediji, ali nema ko da čuje. Tradicionalna vrednost je očigledno mržnja, s obzirom na to da je odgovor na ovo bio poziv na linč. Šta je tačno Dita skrnavila svojim performansom, postavlja se kao glavno pitanje. Da li je problem to što je neko za koga pretpostavljamo da je muškog pola obukao žensku narodnu nošnju? Narodna nošnja je nacionalni kostim i može je nositi svako ko je srpske nacionalnosti. Neki tradicionalni običaji koji su se pojavljivali kroz istoriju podrazumevali su da muškarci oblače žensku narodnu nošnju na Belu nedelju, poslednju nedelju pred Vaskršnji post. Dakle, tradicionalni, a ne moderni običaji. Po ko zna koji put se pokazuje da su puna usta tradicije i srpske istorije onima koji o njima ništa ne znaju, kao što su puna usta religije onima koji nikad nisu pročitali Sveto pismo.
Dakle, imamo srpskog muškarca u ženskoj srpskoj narodnoj nošnji, ne vidim problem sa stanovišta tradicije, niti skrnavljenje. Ali čekajte, ovde imamo muškarca koji nije samo obukao žensku nošnju već se i našminkao kao žena, ponašao kao žena – dakle preuzeo kompletno ženski identitet. I tu ponovo hegemoni maskulinitet dolazi do izražaja. Da li bi se tolika drama podigla da je tzv „buč“ lezbejka obukla mušku narodnu nošnju? Ne, nije ovde problem tradicija, već maskulinitet. Ključna stvar je što je u pitanju percipirani trans* identitet. Problem je transfobija. Tradicionalna vrednost koja je oskrnavljena je muškost.
Nošnja je samo karnevalizacija, samim tim manje važna. Karnevalizacija nikome ne smeta. Da li je nekome smetalo kada su na „Farmi“ na svadbi Stanije i Radeta Lazića svi bili obučeni u narodne nošnje, a Tamara Đurić svoju „modernizovala“ i obukla ispod jeleka korset umesto košulje, kratku suknju i kecelju? Novinski naslovi su bili da je to ultra seksi i muškarcima diže pritisak. Ne sećam se da je haos u javnosti napravio duet Sandre Afrike i Ognjena Amidžića (u ulozi Oskara) „Šarala varala“ gde su u spotu takođe u narodnim nošnjama, pri čemu je Sandrina izuzetno seksualizovana. To što je Dita igrala oko šipke u nošnji je vulgarnije od toga? Ne budimo licemeri i nazovimo stvari pravim imenom.
Piše: Nemanja Marinović