Svakako joj to nije namera niti jedna od ključnih odlika, ali svaka lepa (kvalitetna, pažnje i vremena vredna, sadržajna, uspela…) književnost u sebi nosi barem jasnu naznaku raznovrsnosti, zar ne? Što, naravno, važi i za queer književnost ili, imajući u vidu dva konkretna friškija izdanja o kojima će u ovih nekoliko hiljada slovnih mesta ovde upravo biti reči, književnost sa značajnim i lako uočljivim queer aspektom, da to nazovemo i pojasnimo tako.

„Zapisi pitomca Žana Ženea“ Jozefa Vinklera, cenjenog i nagrađivanog ali kod nas daleko manje poznatog literate sa nemačkog govornog područja, biografski je roman sročen, gle čuda, u čast upravo Žana Ženea. Vinkler svoje neprolazno, višedecenijsko i očigledno nedvosmisleno, formativno i snažno ushićenje udelom, baštinom, ali i likom potpuno ogoljuje već na prvim stranicama ove vrhunske proze. „Zapisi pitomca Žana Ženea“ (sa nemačkog prevela Paola Petrić, objavila kuća Karpos Books) krajnje intimistički i lirski je intoniran i uznet biografski roman u kom Vinkler, u svojstvu pisca koji ne zaboravlja i silno želi da još pomnije upozna svoje heroje i slavne preteče, i bez mnogo preterivanja može biti i posmatrano i vrednovano i kao ljubavno pismo ako ne svemu, a ono barem dobrom delu onoga što je Žene predstavljao i dalje predstavlja u doživljaju sveta njegovih poštovalaca i inih knjigoljubaca. Jozef Vinkler ovde i u prostornom (geografskom) i u idejno-emotivnom smislu i prati stope neprevaziđenog Ženea, te, sa glavom punom i citata iz Ženeovih kako udarnih tako i opskurnijih izdanja i pregršt asocijativnih i subjektivističkih opažanja, kreće u potragu za novim spoznajama o Ženeu i njegovoj ličnoj/privatnoj istoriji, ni jednog trenutka pritom ne gubeći Ženeovu literarnu zaostavštinu kao vernu pratilju i prekopotreban kontekst kako bi se Žene shvatio u što većoj punoći i življenja i stvaralaštva kao neodvojivog mu dela. Vinklera tako zatičemo u sobi u trošnom pariškom hotelu, u kojoj je Žene (navodno) proveo svoje poslednje zemaljske dane, na lokacijama surovih sirotišta u kojima je sticao i klesao svoju osebujnu i krajnje osobenu ličnost, ali i na severnoafričkim kotama koje su tom slavnom i unikatnom peru pružale kakav-takav spokoj tokom tih silnih i, reklo bi se, nužnih lutanja i traženja.

Vinkler na tom putu saborca nalazi u rečitoj i ekcesivnoj introspektivnosti, kojoj je, tu spora nema, i sam Žene silno bio odan; u jednom trenutku, pri sredini ovog kratkog romana (reč je o oko 90 strana teksta), pominjući glasovitu Ženeovu „Bogorodicu od cveća“, kao za njegov život odlučujuću knjigu, Vinkler će se pozvati na misao Elijasa Kanetija – „Od slučajnosti pročitanog, zavisi šta smo“. Shodno tome, sa podosta vere u krajnju tačnost te ipak prilično odvažne tvrdnje, moglo bi se zaključiti da je i Ženeova književnost u ogromnoj meri zavisila od slučajnosti (i svih potonjih mu ličnih izbora) koje su se dešavale u životu tog nezaboravnog maga francuske i svetske književnosti. Što se queer aspekta, pak, tiče, Vinkler njemu pristupa krajnje nonšalantno, tolerantno i razmahano, a što se u značajnoj meri rimuje i sa Ženeovim doživljajem tog dela identiteta i postojanja mu. Kako bi dobar udeo Ženeove književnosti, ali i života iz stvarnosne dimenzije, usled silnih naslaga političke korektnosti na svetu i njegovom bilu danas, bio u najmanju ruku stigmatizovan, „Zapisi pitomca Žana Ženea“ ističu se i po tom duhu proživljenog i smislenog slobodarskog nepristajanja na kanon. Tome treba dodati da se ova kraća proza može sagledavati i kao uvod u magiju Ženeove književne zaostavštine, mada bi poštenije bilo ustvrditi da je za pun užitak u onome što Jozef Vinkler ovde nudi ipak potrebno prilično podrobno poznavanje Ženeove proze.

Na naoko potpuno drugom polu opšte uvreženog i akademski ustrojenog doživljaja književnosti nalazi se „Naplata“ Džozefa Hansena; kao što smo vam predočili u nekom od ranijih brojeva tokom prethodne godine, Hansen je značajna i krajnje samosvojna stavka u žanrovskoj (kriminalističkoj, da budemo što je moguće precizniji) književnosti; naime, podsećamo vas, on je tokom ionako prevratničkih sedamdesetih godina prošlog veka sročio niz od čak dvanaest detektivskih misterija, u kojima je centralni lik Dejv Brensteter, promućurni i uporni detektiv osiguravajućeg društva, ali i autovani (i mačo) gej. „Naplata“ (prevela Branislava Erak, objavio Studio Leo) drugi je naslov u tom serijalu knjiga, i u njemu Brendsteter rešava misteriju naoko prirodne smrti (utapanjem) silno nesrećnog trgovca retkim i antikvarnim knjigama i izdanjima. Mnogo je mogućih osumnjičenih, uključujući i nekolicinu isprepadanih holivudskih i priholivudskih likova koji iz razumljivih razloga i dalje vire iz svojih ormara. Kao i u „Fejdautu“, prvom romanu u ovom nizu, sama misterija je odvažno razgranata i sočna, sa podosta rukavaca i digresija koje nikako nisu same sebi svrha, a i ovde Hansen pokazuje izvanredno baratanje formom i zadatim uzusima, te, za one koji ponajpre tako nešto traže, „Naplata“ funkcioniše i kao dinamičan, uzbudljiv i umešno napisan detektivski roman vrhunske sorte unutar tog žanrovskog zabata.

Kako je ovo „Optimist“ i kako Hansen u svojim avanturama pomenutog Dejva Brendstetera nedvojbeno pruža i znatno više od znalački upakovane i postavljene žanrovski profilisane proze, napomenimo da „Naplata“ u značajnijoj razmeri donosi i dalje Brendsteterove pokušaje da nađe sigurnu i spokojnu ljubav u vidu ozbiljne, harmonične i sveprožimajuće veze. U ovoj epizodi Brendsteter stiže pred neizostavnu spoznaju o kraju ljubavi u koju je mnogo nade polagao, a koja se iz dana u dana urušava pod teretom neprolaznih senki bivših/umrlih ljubavi sa obe strane. Ono što ne iznenađuje one koji su čitali pominjani „Fejdaut“, a što nanovo daje povoda za grlene pohvale je prvenstveno Hansenova uverljivost u prikazivanju i tog dela Brendsteterovog života i te dimenzije njegove intrigantne ličnosti, a isto se odnosi na zbilja unikatno piščevo umeće kojim postiže tu elegantnu i pipavu ravnotežu između ta dva, da zabune ne bude, podjednako važna i sasvim komplementarna aspekta i ovog njegovog romana.

Bravo!

Piše: Zoran Janković

Related Posts

Leave a Reply

Your email address will not be published.