Filmsko ostvarenje „The Rocky Horror Picture Show“ napunilo je 40 godina svog postojanja. Snimljen kao niskobudžetni film vrlo brzo je stekao slavu i kultni status zbog svoje izvanredne neobičnosti u odnosu na ustaljenu matricu i pravila konvencionalne kinematografije. Ostao je poznat po obožavateljima, stvaranju subkulture koja ga gleda iznova i iznova sa nesmanjenim žarom i pažnjom, citiranju dijaloga, likova i scena. Film je doživeo i niz rimejka u vidu pozorišnih predstava u svetu, ali i kod nas.

Ni Beograd, na prijatno iznenađenje mnogih, nije ostao ravnodušan pred ovim jubilejom. Dom omladine bio je centar proslave 40. rođendana filma „The Rocky Horror Picture Show“. Publika je uživala u projekciji filma, izložbi i dreg kvin performansu Markize de Sade, Sonje Sajzor i Kvirele de Bil. Priznajte, nešto što se u našoj sredini ne može doživeti svakodnevno.

„Rocky Horror Picture Show“ je američko-britanski film snimljen 1975. godine sa sjajnom glumačkom postavkom, imenima koja i danas mnogo znače u Holivodu. Među njima su: Suzan Sarandon, Tim Kari, Bari Bostvik, Ričard O’ Brajan i drugi. Autor scenarija su Richard O’Brien i Džim Šarman, koji je ujedno i reditelj.

“Rocky Horror Picture Show” prati tek venčani mladi par Breda (Bari Bostvik) i Dženet (Suzan Sarandon) kojima puca guma na putu dok traje strašna oluja i otkrivaju vilu doktora Frank-en-furtera (Tim Kari), slatkog transvestita i naučnika koji pokušava da napravi savršenog muškarca u vidu mišićavog plavušana Rokija. Bred i Dženet u vili upoznaju mnoge čudne likove rok bajkera (Meat Loaf), jezivog batlera (Ričard O’Brajen) i učesnike godišnje transilvanijske konvencije. Naravno, sve začinjeno muzičkim numerama koje su postale legendarne.

Reč je o dosada neprevaziđenom spoju mjuzikla, komedije i horora. Urađen je kao satirična počast filmovima naučne fantastike i niskobudžetnih horor filmova rađenih s kraja 30-tih pa do ranih 70-tih godina prošlog veka. Snimljen u Velikoj Britaniji na starom seoskom imanju „Oakley Court“ koje je bilo korišćeno za snimanje filmova strave i užasa za potrebu Hammer Horror produkcije.

Poznat je i po „ponoćnim projekcijama“, koje se održavaju na Noć veštica, kada se posetioci oblače kao likovi iz filma i interaktivno učestvuju u projekciji, pričajući sa ekranom, pevajući pesme, itd.

Priča o transvestitima vanzemaljcima iz Transilvanije koji pevaju, igraju, spavaju čas sa muškarcima, čas sa ženama, kreiraju nadčoveka, o paru pred venčanjem zalutalom u dvorac seksa, vodvilja i burleske… Bilo je to previše za ozbiljniji uspeh sedamdesetih. Ipak, uspeh je usledio prikazivanjem u ponoćnim bioskopima gde je u stvari došao do svoje fan baze.

Ocenjujući film kritičari su opisali glumu glavnom protagoniste Tima Karija kao neverovatnu. „On je jednostavno neverovatan, vodi ljubav sa kamerom, pravi grimase kao dete uhvaćeno u laži, oblači se kao trandža i hoda kao muškarac. Jednostavno, vlada svakim kadrom gde se pojavi“.

The Rocky Horror Picture Show je muzička komedija i kao retko koji film opravdava svakim kadrom svoju pripadnost žanru. Ironičan, ali na drugačiji način od klasika Briljantin, The Rocky Horror Picture Show je potpuna diverzija onoga što je svrstano u holivudski mjuzikl.

The Rocky Horror Picture Show govori s jedne strane o bespolnom i neograničenom zlu, a s druge strane o opasnosti latentne, prigušene želje za vlašću. Čini to na jedan zabavan i do sada neprevaziđen način. Sa druge strane ovo je i lepa posveta holivudskim klasicima tipa King Kong, Frankenštajn… Kroz ironičan, a opet i odnos pun poštovanja prema prošlosti “The Rocky Horror Picture Show” je i sam transvestija.
Istoimena pozorišna predstava je premijerno prikazana 2007. godine na daskama Novosadskog pozorišta i igrana je do 2010. godine. Reditelj predstave Viktor Nađ je rekao o predstavi i filmu: “Nije bitno to što je ovo horor parodija. Ni to što je naučna fantastika. Pisan je davno pa za nas nema aktuelnu poruku. Ali ima u njemu nečeg što je veoma važno: opako bespolno. Nije žena, nije muškarac, i svakoga može da zavede. I ova priča govori o kvarenju, zavođenju ljudskog para. Kao u Bibliji. Zao-opak prevari, obećava sve i svašta, iskušava kad mu se ukaže i najmanja prilika: hajde, uzmi jabuku, videćeš kako ćeš biti pametan… kao što kaže i hajde, pij samo, videćeš kako će biti dobro… Frank, glavni lik, baš zato je transvestit, ni žena ni muškarac, a svakoga iskvari. On je biblijska zmija. Naravno, i on je stigao iz Transilvanijske galaksije, i zbog toga je transseksualno biće. U suštini, to je ukazivanje na Drakulu i služi parodijskom svojstvu komada. I Frank radi na stvaranju zveri – ljudskog stvorenja (Roki)… Ovo je mjuzikl koji slavi život po svim dijagonalama i paralelama savremene zapadne civilizacije“.

Upoznavši se s tim neobičnim svetom Rocky Horrora, mnoge prihvaćene vrednosti u nama pomere se dole ili gore. Ali proces prevrednovanja stvari uzrokuje i promene u ličnostima dvoje protagonista: sistemi vrednosti se narušavaju, izokreću se spoznavanjem drugih načina življenja i posmatranja sveta, spoznavanjem novog sistema odnosa među ljudima. Ovako polako dospevaju u jednu takvu, u osnovi nesigurnu situaciju, u kojoj više ništa nije crno-belo, u svemu su prisutne boje, nijanse, lični odnos. Ni dobro ne može da bude samo dobro, kao što ni zlo nije samo zlo.

Priredio: K.M.

Related Posts