Godine 2009. Aranća Ećevarija primetila je u novinama jednu pomalo neobičnu vest. Pažnju joj je tog dana privukla priča o venčanju na koje nije došao nijedan gost! „Pročitala sam vest u El Pais-u o venčanju dve Romkinje“, priča ova Špankinja. „Na fotografiji su bile prikazane s leđa, a u tekstu su im bila izmenjena imena. I na venčanje im nije niko došao. Tada sam počela da se interesujem za to kakva bi uopšte bila ljubavna priča dve žene u tom okruženju?“ Deset godina kasnije, Ećevarija zahvaljujući ovoj priči, na kojoj je zasnovan njen prvi igrani film „Karmen i Lola“, osvaja najveće špansko filmsko priznanje – nagradu Goja u kategoriji najboljih novih reditelja! Zatečena uspehom, kako danas kaže, samo je želela da snimi priču o Romeu i Juliji, ali sa dve tinejdžerke koje odrastaju u jednom marginalizovanom okruženju.

Ova filmska priča, premijerno prikazana 2018. godine na Filmskom festivalu u Kanu u okviru selekcije „Directors’ Fortnight“, svoju beogradsku premijeru imaće na predstojećem Španskom metru, filmskom festivalu Instituta Servantes u Beogradu, koji i ovog maja donosi najbolja ostvarenja na španskom jeziku.

Celu deceniju rada na ovom filmu, od početne ideje do svetskih festivala, rediteljka Ećevarija pravda na nekoliko načina. Ovo je, ipak, njen prvi dugometražni igrani film, pa je želela da snimanju priđe što pažljivije, ali i da temu koju je izabrala ispriča na što bolji način, svesna rizika u koji se upušta. „Mrzela bih sebe da sam upala u neki kliše“, izjavila je ona u razgovoru za španski filmski časopis „Fotogramas“. „Tražila sam profesionalne glumice romske nacionalnosti, ali njih nažalost nije bilo, tako da smo morali da delimo flajere po krajevima kao što su Viljaverde, Valjekas, Sijemposuelos… Uradili smo više od 1250 intervjua! Mnogo me je obradovalo što su se pojavile Zaira Romero i Rosi Rodriges. Bile su savršene za te uloge, čak i fizički.“

Film je u Španiji podigao mnogo prašine, ali i pokrenuo važna pitanja u stručnoj javnosti o predstavljanju romske zajednice i prikazivanju lezbijske ljubavi na velikom platnu, kao i o važnosti osvajanja slobodnih prostora za marginalizovane grupe. Reakcije publike bile su nepodeljene – ljubav Karmen i Lole svakako se može svrstati u jednu od ljubavnih priča koje će obeležiti špansku kinematografiju sa početka 21. veka!

Više tekstova iz Optimist magazina broj 47:

Related Posts

Leave a Reply

Your email address will not be published.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.