Kakva eksplozija glamura, drame i kempa, Jean Paul Gaultier: Fashion Freak Show pružiće nam uvid u život i um jednog od najboljih dizajnera svoje generacije. Kako je pojam o pozorištu i drami uvek isprepletan u njegovom radu, pozornica i direktan doživljaj su savršeni ishod – uvek sa queer dodatkom. Pionir kempa otkriva jedan težak trenutak iz školskih dana koji mu je velikim delom pomogao da postane ono što jeste danas, ljubav prema Joephine Baker i budućnost mode u modernom svetu.
Pojam pozorišta i drame je velikim delom uključen u tvoje revije. Odakle je nastala inspiracija za Fashion Freak Show?
Još od svoje devete godine sam hteo da napravim reviju. Od dana kada sam video premijeru Folies Bergere na crno-belom TV-u moje bake. Bilo je magično; igrači obučeni u perje i mrežu izlaze iz plafona. Čim sam to video odlučio sam da obučem svog medu u perje i da ga načinim na igračicu. Napravio sam prvi špicasti brus za njega, pre Madonne. On je bio prvi transrodni plišani meda. Sledećeg dana u školi sam nacrtao plesače. Učiteljica me je uhvatila kako crtam i naterala me da crtež pokažem svima u školi, kao kaznu, ali desilo se otkriće. Vršnjaci kojima nisam posebno bio simpatičan su sada hteli da crtam za njih, i odjednom postali ljubazni prema meni. Posle nekoliko godina pogledao sam film Falbalas o couture modnoj kući u Parizu 40ih godina, i tada sam shvatio šta je u stvari moj životni poziv – da postanem dizajner visoke mode. U tom filmu postoji scena modne revije i znao sam da time želim da se bavim. Zato što je moj poziv došao iz filma i muzičke sale, uvek sam na modne revije gledao kao na spektakl, i volim da uvrstim neke teatralne efekte ili da izaberem modele koje nisu klasični modeli, koje imaju nešto svojstveno. Kada sam prestao sa ready-to-wear modom 2015. i posvetio se samo visokoj modi, pomislio sam da konačno mogu da se vratim svojoj drugoj ljubavi i tako je performans Fashion Freak Show došao u moj život. Hteo sam da taj performans ima priču, a koju priču ja najbolje znam? Priču o svom životu.
Da li naziv performansa Fashion Freak Show ima veze sa tim što te smatraju za kontroverznog modnog kreatora. Koliko je tebi bitno biti buntovan i nestašan?
Moja namera nikada nije bila da šokiram, nego da iskažem ono što osećam u to vreme. Predstavio sam suknje za muškarce zato što sam smatrao da se ideja muškosti razvija. Odjednom je muškarac mogao da iskaže svoja osećanja. Takođe sam hteo da pokažem da žene mogu biti jake i muževne a muškarci više ženstveni. Smatram da smo svi mi frikovi na neki način, i da ne postoji jedna vrsta lepote, nego mnogo njih.
Ti si odgovoran za nekoliko bitnih momenata u pop kulturi tokom prošle decenije. Koje poznate momente ćemo moći da vidimo u reviji i da li da očekujemo nova iznenađenja?
Ovaj performans je priča mog života tako da će biti aluzija na Madonnu, na Pierre Cardina koji mi je dao prvo zaposlenje kada sam imao 18 godina, ali takođe postoji scena iz Palace-a, poznatog kluba iz 80ih. Postoji scena koja se dešava i koja je suprotna paroli „bez seksa, mi smo Britanci“. Možda će to biti iznenađenje…
Josephine Baker je veliki deo ovog performansa, nju glumi Anna Cleveland. Kako je Baker uticala na tvoj rad?
Josephine Baker je igrala u Folies Bergere između dva rata i meni je bilo veoma bitno da je predstavim u ovom performansu. Još je neverovatnija činjenica da je učiteljica plesa Josephine Baker pra pratetka Anne Cleveland. Uvek sam se borio za rodnu ravnopravnost, tako da je u predstavi ona Josephin, muškarac u sceni sa Annom.
Šta je jedna stvar koja opisuje muzu Jean Paul Gaultier-a?
Volim različitost i volim ljude sa karakterom.
Da li smatraš da modna industrija treba da postane manje inkluzivna?
Mislim da svaki put kada napravimo dva koraka unapred, napravimo jedan unazad. Mi smo u periodu krize i preispitivanja vrednosti. To se ne dešava samo u modi nego u svim sferama života.
I za kraj, šta za tebe predstavlja Pride?
Pride mi je veoma bitan, bio sam veoma srećan kada sam video toliko mladih ljudi na prajdu u Parizu, vikend pre mog performansa visoke mode.
Više tekstova iz broja 50 – oktobar 2019. možete pročitati na: