Rupaul je krajem juna krunisao Sashu Velour za novu drag superzvezdu. Posle sezone pune nepredvidivih zapleta, postalo je nejasno ko će odneti pobedu. Ali bilo je jasno da je Sasha Velour jedinstvena na mnogo načina. Ona ima sposobnost da te uzdrma što je čini moćnom drag kraljicom. Kada smo Sasha i ja razgovarale preko telefona još uvek nije bila proglašena za pobednicu. Samo što je stigla kući u Brooklyn, gde je ostala samo tri dana pre povratka na put. Ono što je privuklo i članove žirija i fanove je to što je svaka interakcija sa njom predstavljala lekciju o queer istoriji – koja je morala da se čuje.

Sasha ne samo što je odrasla u kući punoj intelektualaca – njen otac je profesor istorije – takođe je dobila stipendiju da studira političku angažovanu umetnost u Moskvi. Međutim posle društveno-političkih nestabilnosti u Rusiji, primorana je da ode i da promeni fokus studija i počne se baviti gej aktivizmom.

„Bilo je to depresivno iskustvo zato što sam imala osećaj da ruska umetnost nema veze sa političkim potrebama ljudi. Postoji nestabilnost koja sprečava ljude da naprave svoj politički put i to se videlo u tome kako gej ljudi žive.“
Sasa doživljava aktivizam kao vrstu umetnosti.

„Kada ljudi protestuju, bez obzira na to kako izgleda, to je stalan kreativni projekat. Ostalo mi je upečatljivo veliko neslaganje unutar zajednice o tome kako promeniti stvari. Politički je čin postojati kao queer osoba u Rusiji.“

To je zemlja koje je poznata po svojoj netoleranciji prema LGBTQ zajednici, gde istopolni brakovi nisu priznati, širenje gej propagande je kažnjivo zakonom, i lečenje homoseksualnosti nije zabranjeno čak ni za maloletnike. Queer aktivizam u Rusiji teži da bude vidljiv i kako da se to učini na bezbedan i efikasan način. Za neke ljude gej parada nije prioritet – bitniji su im stabilnost na poslu, lečenje HIV-a, zakonska prava i prepoznavanje od strane društva.
„Morala sam da se krijem, kao većina gej ljudi u Rusiji. Morala sam da pazim na svoju bezbednost. Mislim da je veoma teško kada ne možeš otvoreno da pričaš o svom seksualnom opredeljenju ili polu sa ljudima koje svakog dana viđaš. Iskusiti to godinu dana je bio izazov, zato ne mogu da zamislim kako izgleda kada si primoran da to radiš ceo život. Za neke ljude seksualno opredeljenje i pol su sastavni deo njihovog identiteta i zato je za njih teško da to kriju. Dosta patnje je ostalo ispod površine, čak i takvi razgovori sa ljudima su bili šifrovani i tihi. Morali smo da se nalazimo na mestima gde nije bilo ljudi zato što ništa nije bilo javno.“

Sasha govori o agresijama svakodnevnog života u Moskvi. Pored toga postojala je prava agresija – fizičko nasilje. U aprilu, ruska republika Čečenija je navodno izvršila gej genocid, koji je predvodila policija i predsednik ove oblasti. Optuženi su da su mučili i prebijali gej muškarce, čak i one za koje su pomislili da su gej. Vlada je negirala ove optužbe, izjavili su da su to „laži“ i da homoseksualci u toj republici ne postoje. I po ovome se vidi odnos prema LGBTQ+ zajednici, ne samo što ih maltretiraju nego im se čak negira život.

Posle nekoliko godina provedenih u Rusiji, Sasha se vratila kući i prošla kroz drag promenu. Takvo sociopolitičko okruženje je inspirisalo njenu umetnost.

„Tražila sam formu umetnosti koja nije pretenciozna i koja može da biti pristupačna ljudima. Počela sam da razmišljam na koje načine moj drag može da se poveže sa mojim razmišljanjima aktiviste. Počela sam da razvijam estetiku koja odgovara mojim uverenjima i ličnosti.“

Kroz drag formu, htela je da naglasi ozbiljnost uključenja u queer zajednice u politiku. „Shvatila sam koliku istoriju drag ima i kako ima sposobnost da poveže ljude unutar zajednice. Treba biti kreativan sa aktivizmom, i stvarati trenutke o kojima će ljudi zauvek pričati – mi drag kraljice moramo biti primer za queer zajednicu.“
Po njenom mišljenju pravi drag mora da promeni očekivanja ljudi na načine koji bude emocije u njima – ili da ih iznervira, naljuti ili čak da počnu malo drugačije da razmišljaju.

„Nijedna drag forma nije potpuna ako nije raznolika i ako ne izlaže dosta raznovrsnih izvođača. Treba da postoji prostor za glasove trans i izvođača različitih rasa.“

Kroz performans Sasha uspeva da povrati svoj identitet na najsnažniji način, iako joj nekada to izaziva bol. Kada je Sashina majka preminula od raka, njena drag forma se dosta izmenila. Počela je da shvata na koji je način majka inspirisala njenu ženstvenost, i kako je to uticalo na njenu interakciju sa ljudima. Počela je da uklapa majčine komade garderobe, na sceni je počela da nosi njen parfem, odlučila je da bude ćelava drag kraljica u znak sećanja na majku. Ako kosa toliko doprinosi ženstvenosti, želela je da iskaže stav: da nastupa bez kose.

„Drag treba da uzima inspiraciju iz dubina naše duše – naše tuge, sreće i da sve to odjednom iskaže. Želim da ljudima u publici pružim emocionalno iskustvo i da budu uključeni u moj pravi život, što ih često odvede na malo mračnija mesta. Sa lipsinkovanjem, volim da istražujem stvari koje su me povredile i da ih pretvorim u trijumfalne i teatralne trenutke kako bismo se svi zajedno osećali moćno.“

Način na koji Sashina drag estetika prilazi lepoti je potpuno subverzivna. Ne misli o tome šta drugi ljudi smatraju lepim, to joj koristi kao moćna inspiracija.

„Iz mene proizilaze nesigurnosti i na taj način uspevam da povratim snagu i lepotu tako što izgledam drugačije. Moja interpretacija ženstvenosti uključuje malo Nosferatua malo Fridu Kalo. Kada se ne plašiš da izgledaš onako kakav si stvarno- to je prava lepota.“

Kada sam gledala finale, koji je uključio nov format lipsinkovanja, bilo je još uvek nesigurno ko će pobediti. Bilo je četiri finalista, svaki je zaslužio pravo da bude na tom mestu. Kada je Rupaul otkrio da je Sasha nova američka drag superzvezda, bilo je jasno; to je bila pobeda neobičnog, pobeda svake vrste lepote. Kada je Sasha uzela krunu i popela se na pozornicu rekla je: „Hajde da promenimo stvari! Neka nas inspiriše sva ova lepota oko nas i hajde da promenimo svet!“ i u tom trenutku, na način na koji je iskazivala svoj ponos, bilo je jasno da je njen rad tek počeo.

Razgovarala: Rachel Grace Almeida

Related Posts

Leave a Reply

Your email address will not be published.