Optužbe za satanizam, tužba kompanije Nike i – prvo mesto na Billboard listi. Lil Nas X i kontraverzni singl „Montero“ dospeli su na prvo mesto Billboard’s hot 100 liste. U javnosti se digla prašina zbog toga što u spotu za pomenutu pesmu reper koristi religijsku simboliku, ali pre svega zato što na kraju spota pleše đavolu u krilu, nakon čega ga ubija, stavlja njegove rogove i preuzima vlast nad podzemljem. Kako to obično biva, podigli su se svi – internet komentatori, konzervativni političari, pojedine poznate ličnosti… svi zgroženi nad “promocijom satanizma mladima”. Haos je posebno eskalirao kada je reper najavio ekskluzivnu liniju patika po uzoru na Nike Air Max 97, kojih će biti tačno 666 pari i sadržaće po jednu kap ljudske krvi u đonu. Patike su rasprodate za nekoliko minuta i koštale su 1,018 dolara, što je referenca na odlomak iz Biblije, Luka 10:18 koji glasi “Video sam kako Satana pada kao munja sa neba”. Na sve komentare, reper nikome nije ostao dužan.

Guvernerka Severne Dakote Kristi Noem objavila je tvit gde se skandalizuje time što su patike deci predstavljene ne samo kao nešto što je u redu, već i ekskluzivno dodavši da je još ekskluzivnija “od Boga darovana večna duša” i da se društvo nalazi u stanju borbe za dušu (američke) nacije. Usledio je odgovor repera: “Ti si guvernerka i ovde tvituješ o nekim prokletim patikama. Radi svoj posao!”.

Reper Joyner Lucas kritikovao ga je zato što je spot objavljen bez disklejmera, smatrajući da su time deca, kojima je reperov prethodni hit “Old Town Road” himna, izložena bez upozorenja neprikladnom sadržaju. Reper je uzvratio da u pomenutoj pesmi peva o preljubi i da su sami odgovorni što su dozvolili deci da pesmu slušaju.

Oglasila se i kompanija Nike koja je tužila kompaniju koja prodaje „đavolje patike“ smatrajući da hajp oko patika šteti brendu.

ČITAJTE:  Pet Shop Boys 10. jula na EXIT festivalu

Ovo nije prvi put da Amerika šizi oko satanizma. Kako London Times podseća, slične kontroverze dogodile su se i kada su u pitanju bendovi Led Zeppelin, Black Sabbath, Judas Priest i Slayer. 1985. godine udruženje „Parents Music Resource Center“ sastavilo je listu „Prljavih 15“ sa pesmama koje, prema njihovom mišljenju, predstavljaju „ozbiljnu pretnju osetljivim slušaocima“. Između ostalih, na listi su se našli Mercyful Fate i pesma “Into the Coven”, kao i Venom sa pesmom “Possessed“. Pet godina kasnije, bend Judas Priest su tužile porodice dvojice mladića iz Nevade, koji su navele da su mladići pucali u sebe nakon što su ih na to podstakle podsvesne poruke ugrađene u muziku ovog britanskog metal benda. Prema sudskoj presudi, nema odgovornosti benda za ovaj događaj.

Šta o svemu kaže reper

Kada je pesma izašla, reper je napisao pismo četvorogodišnjem sebi u kome kaže:

„Dragi četrnaestogodišnji Montero, napisao sam pesmu sa našim imenom u njoj. Govori o momku koga sam upoznao prošlog leta. Znam da smo obećali da se nikad nećemo javno autovati, znam da smo obećali da nikad nećemo biti ’taj tip gej osobe’, znam da smo obećali da ćemo umreti sa tom tajnom – ali ovo će otvoriti vrata za mnogo kvir ljudi da jednostavno mogu da postoje. Znaš, mene ovo veoma plaši, ljudi će biti ljudi, govoriće da forsiram svoju agendu. Uistinu, to i činim – agendu da ljudi prestanu da se mešaju u tuđe živote i diktiraju drugima ko treba da budu. Šaljem ti ljubav iz budućnosti“, završio je reper svoje pismo.

U intervjuu koji je dao za Time, reper je rekao i da se nada da će video koji koristi klasične slike kako bi ispričao priču o grehu, proterivanju i iskupljenju otvoriti dijalog o sveprisutnosti represije među LGBTQ omladinom, posebno među hrišćanskim grupama.

ČITAJTE:  Evrovizija: Pravi gej skandale i kad se ne održava

„Odrastao sam u prilično religioznom domu i za mene je to bilo prilično bazirano na strahu. Čak i kao dete, bio sam zaista uplašen svake greške koju jesam, ili nisam napravio. Želim da deca koja se tako osećaju u odrastanju i znaju da su deo LGBTQ zajednice, isto tako znaju da je to u redu i da ne treba sebe da mrze zbog toga“, rekao je reper za TIME.

Druga strana medalje

Daleko od toga da su pesma i spot naišli samo na kritike. Naprotiv. Publika, ali i naučnici i istoričari, hvale ovaj video ne samo zbog korišćenja LGBTQ motiva, već i zbog pažnje kojom koristi istorijske narative. Istoričari kažu da je video duboko istražio temu i gradi moćan istorijski narativ koji postavlja kvir u centar istorijskih i religijskih prostora odakle je često bio izbrisan.

„Gledajući ovaj video, bio sam pomalo šokiran količinom znanja koja je potrebna da bi se raspakovali neki od ovih elemenata“, rekao je za Time Roland Betancourt, profesor Univerziteta u Kaliforniji i dodao da je institucionalizacija homofobije naučena stvar. „Na raspolaganju su nam i drugi mitovi o poreklu koji nisu ukorenjeni u tim idejama“, dodaje profesor.

Video se sastoji iz tri dela, od kojih je prvi postavljen u Edemski vrt, drugi u Koloseum, a treći u samom paklu. Reper u vrtu predstavlja i Adama i Evu, ili njihovu kombinaciju, ali i zmiju i Lilit, prema jevrejskoj mitologiji Adamovu prvu ženu. Reper u potpunosti izvrće ovu priču i daje joj novo značenje.

Joseph Howley, vanredni profesor na Univerzitetu Kolumbija kaže za Time da smatra da je priča o vrtu tradicija koja je istorijski mizogina. „Ona izjednačava žene sa zlom, izjednačava seksualnost, žene i zlo. Načinom na koji njegov karakter i zmija komuniciraju, Lil Nas u potpunosti to okreće“, navodi profesor.

ČITAJTE:  Elton Džon: Kučka se oprašta

Važan segment je i Drvo znanja, na kome je ispisana grčka fraza „Nakon razdvajanja dva dela čoveka, svaki je čeznuo za drugom polovinom“ koja se nalazi u Platonovom „Simpozijumu“ i referira na originalnu priču o čovečanstvu, prema kojoj su ljudi bili dva tela spojena zajedno – muško i muško telo, žensko i žensko ili muško i žensko. Kada je ljuti Zevs razdvojio ova tela, svako je tražilo svoju drugu polovinu, što objašnjava zašto se zaljubljujemo i osećamo privlačnost prema različitim vrstama tela.

Još jedan ključan momenat je i kada reper počinje da se uzdiže na nebo – njega ne dočekuje Sveti Petar, već muški anđeo sličan grčkoj mitološkoj figuri Ganimedu, koji je po mitologiji bio dečak toliko lep da ga se Zevs pretvorio u orla i odneo ga na Olimp. Ganimed je već dugo simbol homoseksualnosti.

„Vidim tu scenu spasenja, ne kao da ide na nebo, već kao istopolnu završnicu koju legitimišu paganski bogovi“, smatra Betancourt u izjavi za Time.

Na kraju dolazimo do ključne scene u paklu, sa plesom u krilu i preuzimanjem vlasti. Kada Lil Nas prilazi đavolu na tronu, prenosi latinsku frazu „Osuđuju ono što ne razumeju“. Mnogi ove scene tumače kao obožavanje đavola, ali Betancourt to tumači na drugi način – kao kritiku samog hrišćanstva i njegove represivne prirode.

„Za mene, ovde se radi o narativu po kome Hrišćanstvo preuzima vlast i odjednom ćete biti mučeni zbog svoje seksualne želje“, smatra on za Time.

Da li je Lil Nas satanista, internet mag koji je iskoristio senzacionalizam zarad profita, ili genijalac koji je pazio na svaki detalj i objavio video čiji je sadržaj promišljen i sa jasnom porukom i agendom – odgledajte, pa procenite sami.

Piše: Nemanja Marinović

Više tekstova iz broja 59 – april 2021. možete pročitati na (Klik na sliku):


Leave a Reply

Your email address will not be published.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.