Edmund Vajt: 1940-2025.


Edmund Vajt bio je prisutan u junu 1969. godine kada je policija upala u Stonewall Inn, poznati gej bar na Menhetnu u Njujorku. Dok su barmeni, garderoberi i vlasnici odvođeni u maricama, u vazduhu su odjekivali povici „gej snaga“. U početku je delovalo kao nešto neočekivano i smešno, ali onda su okupljeni muškarci počeli da pružaju otpor policiji i njihovim pendrecima. Bio je to trenutak rođenja gej militantnosti.

Vajt, koji je preminuo u 85. godini, postao je jedan od najistaknutijih gej pisaca svoje generacije, iako po temperamentu nije bio borbeni militant. Njegova senzibilnost bila je nalik onoj kod Marsela Prusta iz srednje Amerike — nije se izražavao kroz bes. Više mu je prijalo veče provedeno u obilaženju gej barova ili u razgovorima o književnoj sceni Njujorka sa gej piscima iz grupe Violet Quill.

Pisao je sa samopouzdanjem o iskustvima gej muškaraca, a 1977. godine je sa još jednim autorom napisao Radost gej seksa, jedinstven vodič kroz seksualne prakse i bonton u pred-AIDS eri. Knjiga se pojavila u trenutku kada su takve informacije bile gotovo nedostupne u heteroseksualnoj Americi i preko noći ga učinila inspiracijom, ali i kontroverznom slavnom ličnošću.

Iako nije bio prvi pisac koji je otvoreno isticao svoj seksualni identitet, u vreme kada su seksualni odnosi između muškaraca u SAD mogli da vode u zatvor, a „fag-baiting“ (provokacija i zlostavljanje homoseksualaca) bio uobičajen, mnogi umetnici su ostajali u ormaru. Njegova prijateljica, spisateljica Suzan Sontag, upozorila ga je da bi javno autovanje moglo značiti profesionalno samoubistvo.

Vajtov prvi međunarodni bestseler, posebno uspešan u Britaniji, bila je Dečačka priča (1982), autobiografski roman o odrastanju i autovanju mladića, ispričan sa iskrenošću i izraženim erotskim detaljima. Godinu dana nakon objavljivanja, uz podršku Fondacije Gugenhajm i preporuku Sontag, Vajt se sa partnerom Džejmsom Perselom preselio u Pariz. Vratio se u Njujork tek 1998. godine. Privlačnost Pariza bila je i u tome što tamo nije morao da bude „gej romanopisac po profesiji“, iako su njegov društveni krug činili uglavnom gej prijatelji.
Godine 1985. objavio je roman Karakol, u kojem su se našle prikrivene, ne baš laskave, karikature Sontag i pesnika i prevodioca Ričarda Hauarda. To je izazvalo trajni raskid sa Sontag, koja je zahtevala da se njen pohvalni citat ukloni iz svih narednih izdanja Dečačke priče.

Tri godine kasnije objavio je Prelepa soba je prazna, nastavak Dečačke priče, koji se bavi emocionalnim i erotskim zapletima iz njegovog života. Kao da mu je jedino o čemu može da piše bila romansa i seks, a o Americi je pisao sa distancom: „Osećao sam stvarnu mučninu kad god sam se suočavao sa američkom šašavom slatkoćom.“ Oproštajna simfonija (1997) zaokružila je trilogiju autobiografskih romana o životu jednog gej muškarca od detinjstva do srednjih godina.

Kao dečak iz Sinsinatija, a potom učenik privatne škole Cranbrook kraj Detroita, Vajt je osećao intenzivan stid zbog svoje seksualnosti i godinama uzaludno pokušavao da se „izleči“ psihoanalizom. „Osećao sam se strašno usamljenim kao tinejdžer koji nosi užasnu tajnu svoje homoseksualnosti,“ zapisao je u autobiografiji Moj život (2005), u kojoj se vraća mnogim odnosima koje je ranije opisivao pod maskom fikcije.

Njegov otac, Edmund Vajt II, bogati građevinski inženjer i preduzetnik, bio je užasnut što ima gej sina koji pritom ne igra bejzbol. Vajt se u Prelepoj sobi je prazna priseća njegove „mudrosti“: „Ne kažem da treba da se oženiš zbog para. Samo se pobrini da sve devojke s kojima izlaziš budu bogate.“

Majka, Delajla (poznata u porodici kao Lajla Mej), bila je baptistkinja iz Teksasa koja je prešla u hrišćansku nauku. Bila je senzitivnija, ali i emocionalno zavisna; želela je da joj sin bude stalno blizu. Vajt je osećao da ga voli, ali ne i da ga razume.

Nakon što je diplomirao na Univerzitetu Mičigen (glavna oblast studija: kineski jezik — „Znao sam da sam potpuna prevara“, priznao je kasnije, „nisam znao ni da čitam, pišem, govorim ni razumem kineski“), preselio se u Njujork, noseći sa sobom krivicu, anksioznost i složena sećanja na duboko nesrećno detinjstvo.

Njujork je već imao razrađenu gej boemsku scenu i Vajt se rado prepuštao erotskim mogućnostima grada. Niko nije koristio kondome. Dobijao je gonoreju u proseku jednom mesečno i zabavljao se sa svojim venerologom. U to vreme nije bilo gej knjižara, gotovo ni barova, ni časopisa, ni izdavača zainteresovanih za gej književnost — niti je znao da u SAD postoji čitalačka publika za to.
Prvi roman, Zaboravljajući Elenu, objavljen je 1973. i prodat u 600 primeraka. Sontag mu je pomogla da dođe do izdavača. Pravu pažnju je privukao tek nakon objavljivanja Radosti gej seksa — knjige koja nije donela bogatstvo, ali mu je otvorila vrata.

Zatim je usledila knjiga Države žudnje (1980), putopis kroz gej Ameriku. Bio je ambivalentan prema onome što je video — mnogo samoprezira i stilizovane mačoidnosti.

U januaru 1982. prisustvovao je osnivačkom sastanku Gay Men’s Health Crisis (GMHC), koji je brzo postao najveća AIDS organizacija na svetu. Ipak, Vajt se ubrzo povukao iz političkih borbi u organizaciji i u narednoj deceniji gotovo nije pisao o AIDS-u, uprkos tome što su mu mnogi prijatelji i partneri umrli. Mnogi su to doživeli kao izdaju njegove uloge pisca.

U Parizu je pronašao ulogu kulturnog vodiča. Njegova temeljna biografija Žana Ženea (1993) dobila je najpozitivnije kritike u karijeri. Odlikovan je ordenom Ordre des Arts et des Lettres, a dobio je i nagradu National Book Critics Circle.

Usledile su knjige: Naš Pariz (1994), Marsel Prust (1999), Oženjen čovek (2001), Rembo (2008). Bio je član Američke akademije umetnosti i nauka, predavao kreativno pisanje na Prinstonu i drugim univerzitetima, a eseje objavio u zbirkama Goruća biblioteka i Umetnost i pisma.

U memoarima Dečko iz grada (2009) opisao je Njujork iz šezdesetih i sedamdesetih, a u U biseru (2014) pariske godine. O strasti za čitanjem pisao je u Nekažnjena poroka (2018), a o ljubavi u Ljubavi mog života (2025). Među kasnijim romanima izdvajaju se: Fani, fikcija (2003), Hotel sna (2007), i Skromni ljubavnik (2023).

Godine 2013. oženio se Majklom Kerolom, partnerom iz 1990-ih. U Ljubavima mog života zahvalio mu je na podršci u „nesigurnom životu i stalnom pisanju“.

Iza njega su ostali suprug Majkl i sestra Margaret.

Edmund Valentin Vajt, pisac, rođen 13. januara 1940; preminuo 3. juna 2025.

Više tekstova iz broja 83 – jun 2025. možete pročitati na (Klik na sliku):