Korona je ušetala u naše živote i pauzirala ga. Čekamo da život ponovo postane normalan i strahujemo da li će se to uopšte desiti. Gej klubovi kafići su prestali sa radom ili jedva rade. Dreg nastupi su pomereni za neka srećnija vremena, ali nije sve tako crno. Mlada dreg kraljica iz Slovenije, Petra Dynasty pokrenula je online projekat Dragoslavia koji okuplja dreg kraljice iz regiona.

Kako bi opisala gej scenu u Sloveniji?

Gej scena u Sloveniji je zapravo mnogo razvijena, u smislu da imamo priliku da učestvujemo ne na samo gej-prijateljskim događajima. Što ume da bude mač sa dve oštrice – zbog generalnog mentaliteta u Sloveniji, koji je mnogo tolerantniji i flegmatičan, gej ljudi ne osećaju toliku potrebu da se povezuju isključivo na gej mestima. Što je super, ali to ume da dovede do nehomogenosti grupe, pa gej kultura generalno nekako stagnira.

A dreg scenu?

To je ono kad sam rekla da gej kultura stagnira. Dreg scene u Sloveniji do pre godinu dana praktički nije bilo. Kabaret Tiffany je bio jedini projekat koji je uključivao dreg kraljice i davao im šansu da se pokažu i razvijaju. Kada sam počela da se bavim dregom, cilj mi je bio da se to promeni i da dreg postane aktivan deo noćnog života u Ljubljani. Godinu dana kasnije imamo već dve kuće, tri dreg kralja i gomilu novih kraljica koje se oprobavaju u umetnosti drega.

Kako korona utiče na gej i dreg scenu u Sloveniji?

Definitivno nas je mnogo pogodilo. Iako sam pre govorila o nehomogenosti gej društva, jednom kad pronađeš svoju grupu ljudi, postanete porodica. Ja sam svoje ljude pronašla u našem gej klubu Tiffany, koji je zbog trenutne situacije pandemije bio prinuđen da zatvori svoje klupske prostore. Pošto je Tiffany jedini gej klub u Ljubljani, svi ti trenuci koje smo delili zajedno su naglo prestali i nije bilo neke alternative za to. Na neki način se osećaš kao da si odvojen od porodice i nedostaje nam ta blizina.

Kako se rodila Dragoslavia?

Dragoslavia se rodila upravo kao posledica svega toga. Kako je Tiffany bio zatvoren i žurki više nije bilo, nismo više mogle da organizujemo naše mesečne dreg nastupe i da nastupamo. Na zadnjoj žurci u Tiffaniju, marta, smo zapravo promovisale naš House of Dynasty prvi rođendanski šou, koji je trebao da se održi naredne nedelje pod produkcijom Drag Hags (koju sastavljamo mi, House of Dynasty i Babsi Adler). Nakon mesec dana očajavanja sam došla na ideju da se Drag Hags organizuju pa da napravimo nekakav onlajn program. Međutim, otkako sam počela da radim dreg, sam imala ogromnu želju da upoznam kraljice s celog Balkana i da možda i nekako sarađujem s njima. A koja bolja prilika za to nego sad, pomislila sam. Na brzinu sam skupila par slovenačkih kraljica s kojima sam već sarađivala, kontaktirala kraljice s Balkana koje su bile spremne na saradnju i vrlo brzo smo kliknule i zajedno napravile prvu Dragoslaviju, koja je bila osmišljena kao “karantinski šou” – kraljice u udobnosti svojih domova. Nakon ogromnog uspeha prvog šoua smo sve videle potencijal koji Dragoslavia može da ima, ne samo kad su u pitanju nastupi i zabavljanje ljudi, već i u zbližavanju i povezivanju balkanske dreg scene i mislim da je vreme da udružimo snage, jer zajedno možemo mnogo više. Pošto je dreg scena na Balkanu generalno vrlo slabo razvijena, Dragoslavia ima taj potencijal da pruži mogućnost kraljicama, koje nemaju prilike da često nastupaju pred publikom, da razvijaju svoj karakter, svoj dreg i da dobiju nekakvo iskustvo, a najvažnije od svega, da upoznaju istomišljenike i prošire svoj auditorijum. Balkanska dreg scena je naša lokalna dreg scena.

ČITAJTE:  Alan Cumming

Kako je nastala House of Dynasty?

Februara 2019. je Tiffany organizovao tzv. “Drag trash-out”, žurku na koju su pozivali ljude da se pojave u dregu. Plastika, Noname i ja smo tada već bile mnogo dobre drugarice, praktički sestre, pa smo se nekako spontano odlučile da se pojavimo u dregu, pošto je svaka od nas imala tu želju već duže vreme. Naravno, taj prvi put je bio apsolutno katastrofalan pokušaj: jeftine perike, ako ih je uopšte i bilo, malo neke senke, kao neki ruž, štikle i to je to, ali osećaj je bio fenomenalan. Narednog vikenda se u Tiffaniju održala tzv. “Pust” žurka, što je u suštini slovenački “Halloween”, pa nam je bilo logično da ćemo opet da idemo u dregu. Ovog puta smo se već malo više potrudile: prekrile obrve, kupile neke kostime, pročetkale perike. Nakon te večeri smo shvatile da, hej, ovo bi zapravo moglo da preraste u nešto veće. Sve smo se slagale da je dreg scena u Ljubljani poprilično nerazvijena, pa smo se odlučile da preuzmemo stvari u svoje ruke, iako nismo imale pojma u šta se upuštamo.

Pretpostavljam da je inspiracija za naziv legendarna serija Dynasty? Zar niste previše mlade da uopšte znate šta je Dynasty?

Moraću da se složim s tobom da jesmo previše mlade da znamo šta je Dynasty, haha. Poznajem seriju, ali ime naše kuće je došlo više od igranja s fantazijom i naših blesavih fora oko plastičnih kruna. A obzirom na to kako smo izgledale na početku, između sebe smo se šalile da iako je jedina kruna koju možemo da imamo veštačka, smo i dalje visoka aristokracija – Dynasty. Lično smatram da je mnogo bitno da poznajemo našu istoriju, odakle smo došli i zbog čega možemo sve to što možemo danas. S druge strane mislim da je takođe bitno da pričamo o današnjim iskustvima, da eksperimentišemo s medijima, iluzijama i pripovedanjem jer je to na neki način i uloga nas dreg kraljica – da interpretiramo dešavanja u svetu i to pokažemo kroz nastup.

ČITAJTE:  Marija Kiš: Moj tzv. gej život

Šta za tebe predstavlja dreg?

Dreg je za mene bila prilika da se vratim na pozornicu, za koju znam da na njoj pripadam. Od malih nogu sam bila na bini – učestvovala na recitatorskim takmičenja, glumila u lokalnim pozorišnim predstavama, vodila festivale. Kad sam došla u Sloveniju na studije, mislila sam da ću taj deo sebe morati da ostavim za sobom, pošto ne samo da nisam dobro poznavala jezik, već sam u Ljubljanu došla potpuno sama. Pet godina kasnije mi je u život došao dreg koji mi je vratio osećaj ispunjenosti i produktivnosti kada sam na sceni. Moram reći da me je definitivno spasilo – nakon 3 godine borbe s depresijom, konačno sam imala za šta da se borim i da me gura napred iz dana u dan, iz meseca u mesec.

Koje su ti omiljene dreg kraljice?

Kad je u pitanju svetska scena, najveće inspiracije su mi Bob The Drag Queen i Trixie Mattel. Nastup Bob The Drag Queen na scenu iz rijaliti šoua “Menjam ženu” (američka verzija, naravno) je bio prvi nastup koji sam videla od bilo koje dreg kraljice i istog trenutka sam znala da želim da radim tako nešto. Njen stil nastupanja i lipsinkovanja je definitivno imao veliki uticaj na moje nastupe. Trixie je ostavila najveći uticaj na mene vizualno, pošto sam od početka znala da ne želim zapravo da izgledam kao žena i da mi preterano feminiziran stil šminkanja ne leži… odnosno nemam pojma kako da se šminkam, haha. Stoga sam gledala Trixijine tutorijale kako bih naučila tehniku takve preuveličane šminke, a onda vremenom sama došla do stila koji Petra HD želi da ima. Što se tiče naše lokalne scene, definitivno moram da izdvojim moje sestre Plastiku Dynasty, Babsi Adler i Veru Vulvu, koje me iznova iznenađuju i inspirišu. Takođe sam veliki fan Kvarcne Ruže i Vere Vendette.

ČITAJTE:  Vladrimir Todorić - Demokratska stranka

Omiljena pesma za lipsync i zašto?

Moj omiljeni lipsync je definitivno moj prvi nastup koji sam radila za “takmičenje” za “Majsku kraljicu” u Tiffaniju (na kojem sam pobedila, samo da napomenem, haha). Radi se o miksu s pesmom od ukrajinskog benda TseSho, “Hate” u koju sam onda ubacila isečak iz serije “Ljubav, navika, panika” gde Seka Sablić govori o otuđenosti u svojoj porodici. Takve numere su mi najdraže za nastupanje, mešavina komedije, alternativne, relativno nepoznate muzike, s nekom porukom na kraju.

Da li pratiš Drag Race i kakvo je tvoje mišljenje o tom serijalu?

Naravno da pratim, mislim da bilo ko, ko tvrdi da ga ne prati iz ovog ili onog razloga, samo pokušava da ispadne “edgy”. Bez Drag Race-a mi definitivno ne bi palo na pamet da se oprobam u umetnosti drega. Popularnost koju je taj šou dao dregu se ne može zanemariti, prilike koje je pružio kraljicama iz celog sveta se ne mogu ignorisati. Da li Drag Race ima svoje problematične momente? Definitivno, i smatram da je generalno ta kultura “top 2”-”bottom 2” postala mnogo toksična za gej društvo. Taj neumoran takmičarski karakter među gejevima, “ko ima bolju kosu”, “ko ima bolje fore”, “ko ima skuplji šal”, postaje zamarajuć, pogotovo za nas balkanske kraljice koje nemamo ni procenat onoga što imaju kraljice na zapadu. Zato i želimo da napravimo jedan siguran prostor gde se svi podržavamo i ispomažemo, kao što je Dragoslavia.

Koga bi imitirala u Snatch Gameu?

Moja prva opcija bi bila Seka Sablić, žena ima gomilu materijala na koje bih mogla da se nadovezujem i da izgradim karakter, iako nikad nisam preterano razmišljala o strategijama i pripremama za Snatch Game, mada bih se definitivno dobro pripremila kad bih znala da Drag Race dolazi na Balkan, hehe. Moje druge dve opcije bi bile Jelena Karleuša, takođe ikoničan karakter s gomilom materijala, ili Eva Ras.

Da li možemo očekivati još neke saradnje srpskih i ex-Yu kraljica?

Ja se definitivno nadam! Trenutno sam najviše fokusirana na Dragoslaviju, obzirom da pravimo šouove svake tri nedelje i sve radimo same, vrlo brzo se nakupi mnogo posla. Ipak, za saradnju sam uvek spremna i mnogo me raduje kad se udružimo i napravimo nešto novo zajedno.

Razgovarao: Predrag Azdejković
Foto: Marijo Zupanov

Više tekstova iz broja 53-54 – jun 2020. možete pročitati na (Klik na sliku):


Leave a Reply

Your email address will not be published.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.